неделя, 2 май 2010 г.

Да засадим дърво- практически съвети

Приключенията на едно авокадо
(от костилката до дървото Persea americana)

Интересен е кръговрата на живота на авокадото, почти колкото човешкия :)
Всеки е чувал, че човек трябва да направи поне три неща през живота си: да засади дърво, да построи къща и да отгледа дете. Не съм сигурна дали точно в тази последователност ако последователността има значение и дали се отнася за всеки човек без значение от какъв пол е... , но да преминем към първата стъпка, така както ми се струва логично, а именно- засаждането на дърво ( дървета), чийто дървен материал после ще служи за построяването на къщата, където ще отгледаме детето.

И така стъпка по стъпка в картинки...


До колкото ми е известно, съществуват два начина за отглеждане на авокадо:

(по- сполучливия начин)
Долната (тъпата) част на костилката трябва винаги да е потопена във вода. След няколко седмици костилката се пропуква, пуска си коренче и излиза стабълце. Когато коренчето достигне 4-5 см дори повече, вече е готово да се засади в почва. Костилката е украшението на авокадото, не я заравяйте напълно в почвата-достатъчно е само коренчето... и не белете кората и.

(по- несигурния начин)
костилката се бучва веднага в почва, без да чакаме предварително да си пусне корен. Пробвах и при мен нищо не се получи...

Как да се грижим за авокадото

Между поливанията почвата се оставя да изсъхне. През летните и горещи дни листата се пулверизират от време на време. През зимата не се държи на много топло от 10 до 15С. Тори се с течна тор според инструкциите. Дългото и тънко стабълце може да се укрепи с допълнителна пръчка. Когато решите, че растението ви е достатъчно високо и искате да си пусне разклонения, върхът на стаблото се резва. Всеки сам определя кога, като няма определено сезонно време или определена височина. Ако се подреже по-рано, когато растението е по-ниско, се развива като храст. Ако е по-височко се оформя като малко дръвче с красиви разклонения. (Точно тази процедура с подрязването ме притеснява, но разклонениете растения са много по-красиви. Моето растение мисля да резна, когато порастне между 50 и 80см, не ми се ще да е много дълго и тънко).

Такаааа... вече имаме успешно развиващи се дръвчета.
Докато ги чакаме да порастнат, може да изпозлваме плодовете им за прехрана (да не забравяме, че с този успешен опит, делата ни в тоз живот не завършват). Както знаем плодът на авокадото е много полезен и подлежи на различни видове обработка и импровизации като тази по-долу...
суши с авокадо

двумесечно дръвче с височина 20см (дясно)

15 коментара:

  1. страхотна и полезна информация,даже май ще пробвам

    ОтговорИзтриване
  2. И аз ще пробвам, Петя :)
    Само не разбрах тези дървени шишове слагат ли се ?

    ОтговорИзтриване
  3. Здравейтееее! :)
    Мислех, че от снимките си личи, но ще поясня, че "дървените шишове" са клечки за зъби. Забождат се лесно в костилката и служат за опора. Така че само долната (тъпата) част на костилката да е потопена във вода. Бъдете експериментателни, сигурно може да се измисли и друг начин без да се боде костилката.

    ОтговорИзтриване
  4. Заинтригува ме много,а капризно ли е за отглеждане,нещо определено,най вече ме интерисува светлината и градусите

    ОтговорИзтриване
  5. Ади,поне за сега не ми изглежда капризно. Стои на прозореца, но не го изкарвам навън. Капвам му от време на време по малко вода и ми изглежда щастливо и доволно. Първите седмици израстна бързо на височина, а сега се поспря и расте на листна маса. Не съм търсила информация за отглеждането му, но ако намеря нещо интересно ще пиша пак. :) Пробвай! Въобще не е сложно.

    ОтговорИзтриване
  6. А аз колко костилки изхвърлих тази зима, чак ме хваща яд. Но следващата ще е засадена!
    Благодаря ти за инфото!

    ОтговорИзтриване
  7. Има и доста сигурен метод със засаждане направо във саксия - за да не забравим да го поливаме и да не го преполеем. Просто се слага в саксията на друго растение.

    ОтговорИзтриване
  8. Аз съм гледала от семка 3-4 години едно авокадо. Трябва да е на светло, не може да е на студено и не трябва да се забравя без вода. Като се забрави без вода му окапват всички листа и там нови не поникват. Порасна на височина 1.50 (сигурно това зависи от големината на саксията), но не се вдърви, което ще значи, че може би няма да роди. Мойто след това загина, мисля от засушаване или от температурата на стълбището в блока през зимата (не можех да побера всички растения в къщи).

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря за споделения опит, Боряна.Днес установих, че всъщност има доста информация по темата в интернет. Исках да допълня, че костилката трябва да се засади веднага в почвата, като само 1/3 е бучната в саксията. Растението трябва да се облагороди, за да даде плод, с което не съм наясно как точно се прави... и клонките да се подрязват, за да не расте само на височина, а да се разклони. Между поливанията, почвата се оставя да изъхне. През летните, горещи дни листата се пулверизират, а зимата не се държи на много топло 10-15С

    ОтговорИзтриване
  10. Тази работа с разклоняването не е така. Ако се отреже клон до някъде от първото място с листо (или окапало такова), което значи коляно излиза едно ново клонче, но не повече. Така си възсановявах изцяло окапалите клони.

    ОтговорИзтриване
  11. Благодаря за пояснението, Боряна. Ще пробвам след известно време и ще видим какво ще стане. Някой знае ли нещо за ашладисването на авокадо? Не, че държа да има плод, аз и така си го харесвам, но ще е по-забавно.

    ОтговорИзтриване
  12. zdraveite i az si zasadih avokado i sega 4akame za koren4eta

    ОтговорИзтриване
  13. ako e ot kostilka moje li da plododava 1 den

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен, до колкото съм чела из форумите, за съжаление не. Трябва да се ашладиса. Как точно става това, все още не съм се информирала.

    ОтговорИзтриване
  15. Здравей, Петя! Най-после и аз се престраших да отгледам авокадо (вдъхновена от твоя успех!). Костилката си пусна коренче, но е все още само 1-2 см. В очакване съм да стане достатъчно дълго и да го преместя в новия му дом - саксията.

    ОтговорИзтриване

Ако пишете на български,кирилицата е желателна!Благодаря за проявения интерес и за коментара Ви!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
Възникна грешка в тази притурка